Integritetspolicy
Senast uppdaterad: 2024-11-06
I den senaste uppdateringen av denna text har Anticimex gjort främst redaktionella och språkliga ändringar avseende innehållets ordning och innehåll. I vissa avsnitt har informationen även förtydligats och i förekommande fall korrigerats. Eftersom Anticimex behandlar dina personuppgifter på samma sätt som innan påverkar ändringarna dig inte i sak. Vi hoppas att den uppdaterade texten gör det ännu tydligare för dig som läsare hur vi behandlar dina personuppgifter och hur du kan komma i kontakt med oss vid frågor.
Anticimex är ett varumärke. När vi använder namnet ”Anticimex”, ”vi” eller ”oss” i denna integritetspolicy avser vi nedan bolag. Ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter är det Anticimex-bolag som du har avtal med eller som annars ansvarar för den försäkring som gäller för dig. För vissa personuppgiftsbehandlingar har bolagen ett gemensamt ansvar.
Anticimex AB, organisationsnummer 556032-9285
Anticimex Försäkringar AB, organisationsnummer 502000-8958
1. Varför behandlar Anticimex dina personuppgifter?
Ändamålet med vår behandling är att vi ska kunna teckna, fullgöra och administrera avtal, tillvarata rättsliga skyldigheter, framställa och försvara oss mot rättsliga anspråk, genomföra marknads- och kundanalyser, produkt- och affärsutveckling, marknadsföring, sammanställa statistik samt för att kunna uppfylla de krav som ställs på verksamheten. Du kan läsa mer om ändamålen nedan.
1.1 För dig som omfattas av en försäkring, är eller vill bli kund hos oss
1.1.1 För dig som köper någon av våra tjänster
När du köper en tjänst av Anticimex måste vi behandla dina personuppgifter. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla vårt avtal med dig och de rättsliga skyldigheter som Anticimex omfattas av. Personuppgifterna kan omfatta identitetsuppgifter, personnummer, kontaktuppgifter, fastighetsinformation, uppgift om tjänsten du köper av oss, med mera. Behandlingen av personnummer är nödvändig för att vi ska kunna identifiera dig som kund i våra system, till exempel inom skadehantering eller för fakturering.
1.1.2 Kreditupplysningar
Anticimex gör ibland en kreditupplysning innan vi kan ingå avtal med dig. Om en kreditupplysning tas är behandlingen av dina personuppgifter i detta syfte nödvändig för att vi ska kunna ingå avtal med dig. Anticimex sparar inte kreditupplysningen utan antecknar endast om det är möjligt att fullfölja affären. Anticimex har ingen möjlighet att påverka informationen som finns registrerad hos kreditupplysningsföretaget. Har du frågor om innehållet ber vi dig därför kontakta kreditupplysningsföretaget som lämnat informationen. Det framgår av kopian du fått vilket företag som tagit kreditupplysningen.
1.1.3 Webbshop & leverans
Anticimex behandlar personuppgifter för att kunna ta emot beställningar, ta emot betalningar och skicka dig produkter och hjälpmedel som du har köpt eller beställt. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi ska kunna ingå och uppfylla avtalet med dig. Personuppgifterna kan omfatta identitetsuppgifter, personnummer, kontaktuppgifter samt order- och leveransuppgifter. Personnummer används i det fall det är nödvändigt när betalningen sker genom en betaltjänstleverantör. Betaltjänstleverantörerna är i dessa fall personuppgiftsansvariga för de personuppgifter som samlas in för betalningens genomförande.
1.1.4 För att teckna och administrera försäkringsavtal
Anticimex behandlar dina personuppgifter för att kunna teckna och administrera försäkringsavtal. Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra försäkringsavtalet som vi har med dig eller det bolag som du representerar.
Anticimex behandlar dina personuppgifter för att kunna teckna och administrera återförsäkringsavtal samt vid skadereglering med återförsäkringsbolag. Behandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åligger Anticimex eller för Anticimex berättigade intresse.
1.1.5 Skadereglering
Om du lämnar in ett skadeanspråk till oss, behandlar Anticimex dina personuppgifter och personuppgifter tillhörande eventuell annan part i ärendet. Detta för att dels kunna fullgöra försäkringsavtalet, dels för att försvara och framställa rättsliga anspråk samt dels vårt berättigade intresse av att kunna hantera skadeärendet.
De personuppgifter som Anticimex kan komma att behandlas vid hanteringen av skadeärendet är normalt namn, kontaktuppgifter, identitetsuppgifter inklusive personnummer, fastighetsbeteckning, eventuellt bild- eller ljudmaterial och din kommunikation med oss. Behandlingen av personnummer är nödvändig för att kunna säkerställa att du har rätt att göra en skadeanmälan.
1.1.6 Reklamationshantering
Om du reklamerar en vara eller tjänst till oss kommer Anticimex behandla dina personuppgifter för att kunna hantera reklamationsärendet. Behandlingen är nödvändig är för att kunna fullgöra avtalet mellan oss. Behandling av personuppgifter sker också för att Anticimex ska kunna fastställa, försvara och hantera rättsliga anspråk. De personuppgifter som behandlas är namn, kontaktuppgifter, personnummer, uppgifter om fastigheten, eventuellt bild- och ljudmaterial och din kommunikation med oss. Personnumret är nödvändigt för vår hantering av ditt ärende, till exempel för att säkerställa rätt parter.
1.1.7 Analyser samt affärs- och produktutveckling
Anticimex kan komma att behandla dina personuppgifter för Anticimex berättigade intresse av att kunna utföra marknads- och kundanalyser samt affärs- och produktutveckling i syfte att utveckla och förbättra Anticimex tjänster. De personuppgifter som kan komma att behandlas är exempelvis kontaktuppgifter, geografisk position, ålder, information om köpta tjänster och försäkringar och skadeinformation. Informationen kommer avidentifieras så snart som möjligt.
Anticimex kan komma att behandla personuppgifter om dig i samband med kundnöjdhetsmätningar. De personuppgifter som kommer behandlas är kontaktuppgifter samt de svar du lämnar. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose Anticimex berättigade intresse av att utföra kundnöjdhetsmätningar.
1.1.8 Lag- och myndighetskrav
Anticimex kan komma att behandla dina personuppgifter för att uppfylla de rättsliga skyldigheter som åligger oss. Dina personuppgifter kan komma att behandlas i samband med till exempel riskhantering, kapitalkrav, kapitalmodellering, hantering av kundklagomål samt åtgärder för att uppfylla bokföringslagen och andra lag- och myndighetskrav.
1.1.9 För dig som uppger hälsoinformation vid din kontakt med oss
Anticimex kan komma att behandla uppgifter om hälsa, till exempel allergier, i samband med att du själva lämnar sådan uppgift, till exempel i samband med att du beställer en sanering eller inkommer med ett skadeärende. Det är aldrig nödvändigt att du lämnar sådana hälsouppgifter för att vi ska kunna hantera ditt ärende. Om du självmant inkommer med hälsouppgifter kan dessa komma att noteras i ditt ärende och kommer då att behandlas för att fullfölja avtal eller fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
1.1.10 För dig som kontaktar Anticimex via webbformulär på vår webbplats
När du fyller i något av våra formulär på Anticimex webbplats kommer Anticimex att behandla dina personuppgifter, exempelvis i syfte att kunna ge dig information om Anticimex tjänster och produkter, boka in skadedjurssaneringar och andra tjänster, ta emot skadeanmälningar och annan kommunikation från dig, genomföra köp och föra statistik. Grunden för behandlingen är att teckna eller uppfylla avtal med dig som kund, alternativt vårt berättigade intresse att behandla dina personuppgifter i kommunikationen med det företag som du är kontaktperson för, och föra statistik.
1.1.11 För dig som använder Anticimex mobilapplikation
För att använda Anticimex mobilapplikation och de funktioner som erbjuds inom ramen för den digitala tjänsten behöver du först godkänna de Allmänna villkoren för mobilapplikationen. Godkännande görs inom ramen för användarupplevelsen innan du använder tjänsten för första gången. Du kan läsa mer om detta här. Personuppgifter inom appen behandlas med grund i att hanteringen är nödvändig för att uppfylla vårt avtal med dig som kund och leverera våra tjänster. Personuppgifterna det rör sig om är kontaktuppgifter, information om din fastighet och dina försäkringar hos oss och i förekommande fall energiförbrukningsdata och sensordata.
1.2 För dig som är anknuten försäkringsförmedlare
Anticimex behandlar dina personuppgifter för att du eller din arbetsgivare ska kunna förmedla våra försäkringsprodukter. Anticimex måste behandla dina personuppgifter för att kunna uppfylla de rättsliga krav som ställs på försäkringsförmedlare och för vår verksamhet. De personuppgifter som behandlas är bland annat namn, kontaktuppgifter, arbetsgivare och personnummer. Behandlingen av personnummer är nödvändig för att kunna uppfylla de krav som ställs på verksamheten och för en korrekt identifiering av dig.
För våra anknutna försäkringsförmedlare har vi en integritetspolicy som du kan ta del av här.
1.3 För dig som är kontaktperson för en leverantör eller uppdragsgivare
Anticimex använder dina kontaktuppgifter, i din roll som kontaktperson hos en av våra leverantörer eller uppdragsgivare, för att kunna ställa anbudsförfrågningar, teckna avtal, administrera och uppfylla våra förpliktelser enligt avtalet mellan Anticimex och din arbetsgivare. Grunden för vår behandling av dina personuppgifter är Anticimex berättigade intresse av att administrera och fullgöra avtal med våra leverantörer och uppdragsgivare.
1.4 För dig som är kursdeltagare
Anticimex kan komma att behandla dina personuppgifter om du anmält dig som kursdeltagare vid någon av de kurser eller utbildningar vi håller. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller, i det fall vi har ett avtal med din arbetsgivare, vårt berättigade intresse att kunna erbjuda dig den kurs eller utbildning din arbetsgivare har beställt. Personuppgifterna är namn, företag och i förekommande fall kontaktuppgifter, till exempel e-postadress. Om du köpt en kurs eller utbildning från Anticimex som inte bekostats av din arbetsgivare kan Anticimex även komma att behandla dina betalningsuppgifter.
1.5 För dig som tar emot marknadsföring från oss
Mot bakgrund av Anticimex berättigade intresse behandlar Anticimex också personuppgifter för marknadsföring. Det rör sig främst om din e-postadress. Du kan när som helst motsätta dig att dina personuppgifter används för detta ändamål, se avsnitt Om du inte vill ha någon marknadsföring. Du kan också, i förekommande fall, avanmäla dig från framtida digitala nyhetsbrev genom att välja ”Avregistrera dig från nyhetsbrev” längst ner i brevet.
I de fall du meddelat att du inte önskar marknadsföring från Anticimex kommer vi behandla uppgifter om dig i syfte att säkerställa att du inte nås av vår marknadsföring.
1.6 För dig som har kontakt med oss i sociala medier, till exempel via Meta
Anticimex behandlar personuppgifter för att kunna svara på dina frågor via sociala medier. Anticimex behandlar endast de uppgifter som du har lämnat ifrån dig. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse att kunna kommunicera med dig på de sociala medier som vi använder. Vi ber dig vara försiktig om du lämnar uppgifter som kan uppfattas som känsliga eller uppgifter som du inte vill ska vara allmänt tillgängliga. Vi ber dig då istället använda något av våra kontaktformulär som du hittar här.
1.7 För dig som söker anställning hos oss
Har du sökt en anställning hos Anticimex behandlar vi dina personuppgifter för att kunna hantera din ansökan. Grunden för behandlingen är Anticimex berättigade intresse att kunna tillsätta aktuell tjänst. Blir du anställd behandlar vi sedan uppgifterna med grunden att de är nödvändiga för att fullgöra våra förpliktelser enligt anställningsavtalet. Även ansökningshandlingar tillhörande arbetssökande som inte blir anställda sparas under en viss period för att Anticimex ska kunna försvara rättsliga anspråk. De personuppgifter som kan komma att behandlas är namn, kontaktuppgifter, adress, CV, eventuella personuppgifter som du anger i ett s.k. personligt brev samt referenser. Du måste själv informera dina referenser om att deras namn och telefonnummer finns registrerat hos Anticimex för ändamålet att du sökt en anställning hos oss.
1.8 För dig som besöker ett Anticimex-kontor
Vi behandlar dina personuppgifter för att säkra vår fysiska säkerhet i våra miljöer, normalt genom besöksregistrering i våra lokaler. De personuppgifter som samlas in är namn och kontaktuppgifter samt i vissa fall uppgift om arbetsgivare. Vi grundar behandlingen på vårt berättigade intresse att kunna upprätthålla fysisk säkerhet på vårt kontor.
2. Hur samlar Anticimex in personuppgifter?
Anticimex behandlar de uppgifter som krävs för att uppfylla vårt åtagande gentemot dig och för att kunna tillhandahålla en god kundvård. I de fall vi får personuppgifter som vi inte har behov av eller måste spara kommer dessa uppgifter raderas eller avidentifieras så de inte går att härleda tillbaka till dig.
2.1 Direkt från dig
Dina personuppgifter inhämtas främst genom olika kontakter med dig.
2.2 Komplettering av personuppgifter
I vissa fall, för att upprätthålla en god kund- och registervård, kan vi komplettera vissa uppgifter från privata och offentliga register.
2.3 Särskilt för dig som omfattas av en försäkring
Har du tecknat en försäkring som förmedlats av ditt villa-, fritidshus- eller hemförsäkringsbolag överförs personuppgifterna från dem till Anticimex i samband med att avtalet tecknas.
Om du har tecknat en försäkring via ett annat bolag, till exempel en fastighetsmäklare, i samband med köp eller försäljning av fastighet eller lägenhet, överförs dina personuppgifter från dem till Anticimex i samband med att avtalet tecknas.
Personuppgifterna består av namn, kontaktuppgifter, personnummer, fastighetsbeteckning, information om försäkringen och liknande upplysningar. Personnummer behandlas för att Anticimex ska kunna säkerställa din identitet.
Om du har ställt krav (reklamation) mot en person som tecknat en ansvarsförsäkring hos oss, kan den försäkrade dela kommunikationen er emellan med Anticimex, inklusive de personuppgifter som framgår där, för att Anticimex ska kunna företräda den försäkrade i ärendet.
2.4 Via webbanalysverktyg på våra webbsidor
Vi inhämtar även information om dina besök på våra webbsidor genom webbkakor och liknande teknik, efter att vi inhämtat ditt samtycke. Anticimex behandlar uppgifterna för att vi ska kunna förbättra din upplevelse på våra webbsidor och för att ge dig så relevant information som möjligt, inbegripet marknadsföring. Att använda personuppgifter på detta sätt kallas profilering. Kakorna placeras efter det att du givit oss ditt samtycke. Vidare analys av informationen sker med grund i Anticimex berättigade intresse. För information om vilka kakor vi använder på våra webbsidor och för att justera dina samtyckesinställningar, se vår cookie policy.
3. Lämnar Anticimex ut personuppgifter till andra?
De uppgifter Anticimex samlar in är främst avsedda att användas av bolag inom Anticimex-koncernen, men personuppgifter kan komma att lämnas ut till andra företag, föreningar och organisationer som Anticimex samarbetar med. För att säkerställa att företagen inte lämnar vidare dessa personuppgifter till något annat företag eller att de av misstag ska förlora dem, upprättar vi alltid ett särskilt avtal genom vilket vi ställer krav på hur företaget ska behandla personuppgifterna. Vi använder oss också regelbundet av sekretessavtal för att skydda dina uppgifter. Läs mer nedan under rubriken 4. Hantering och Säkerhet.
3.1 Till externa IT-leverantörer
Vi anlitar företag för exempelvis drift och underhåll av vår IT-miljö eller för de e-tjänster vi tillhandahåller på vår webb. I vissa fall får dessa företag tillgång till de personuppgifter som behandlas i aktuellt system.
3.2 Till externa rådgivare
Vi kan komma att lämna nödvändig information till externa rådgivare, till exempel revisionsbyråer, advokatbyråer eller andra juristbyråer om vi är skyldiga enligt lag att göra det eller för att hantera eller bemöta rättsliga krav. Det utlämnandet är nödvändigt för att uppfylla rättsliga skyldigheter eller för att tillgodose vårt berättigade intresse av att hantera och bemöta rättsliga krav.
3.3 Till Polisen eller andra rättsvårdande myndigheter
Anticimex kan komma att dela personuppgifter med Polisen eller andra rättsvårdande myndigheter. Behandlingen är nödvändig för utlämningen i detta avseende är att kunna uppfylla de rättsliga skyldigheterna som åligger Anticimex eller vårt berättigade intresse att bidra till en pågående brottsutredning.
3.4 I sociala medier, till exempel Meta
I den mån du skriver till oss i sociala medier behandlas uppgifterna även av leverantören av det sociala mediet. Se de sociala mediernas respektive integritetspolicy för att ta reda på hur dina personuppgifter hanteras i dessa kontakter.
3.5 Särskilt för dig som omfattas av en försäkring, är eller ska bli kund
3.5.1 Till kreditupplysningsföretag
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till kreditupplysningsföretag för det fall en kreditupplysning är nödvändig för att kunna teckna avtal med dig. Om du har frågor om kreditupplysningens innehåll ska du kontakta det företaget eftersom Anticimex inte har någon påverkan på innehållet i den.
3.5.2 Till återförsäkringsgivare
I vissa fall kan dina personuppgifter komma att lämnas ut till ett annat försäkringsbolag eftersom Anticimex har återförsäkrat vårt åtagande gentemot dig. Grunden för utlämnandet är Anticimex berättigade intresse.
3.5.3 Till villa-, hem eller fritidshusförsäkringsbolag
Om Anticimex har åtagit sig att lämna ut personuppgifter till ditt villa-, hem- eller fritidshusförsäkringsbolag kommer uppgifter att lämnas ut till dem i syfte att de ska kunna fullgöra sitt åtagande gentemot dig samt för att utföra aktiviteter i skadeförebyggande syfte till nytta för dig som försäkringstagare i egenskap av del i ett försäkringskollektiv. Grunden för utlämnandet är Anticimex berättigade intresse.
3.5.4 Till fastighetsmäklarbolag
Personuppgifter kan komma att lämnas ut till fastighetsmäklarbolag vid en eventuell skada och om en värdering ska ske. Syftet är att vi ska kunna fullgöra vårt åtagande gentemot dig enligt försäkringsavtalet.
Om du har tecknat en försäkring via en fastighetsmäklare i samband med försäljning av fastighet eller lägenhet kan Anticimex dela dina fakturauppgifter med fastighetsmäklaren. Detta sker med grund i Anticimex berättigade intresse att din betalning till oss ska kunna administreras av fastighetsmäklaren.
3.5.5 Till fastighetsbolag
Om Anticimex åtagit sig att lämna ut personuppgifter till din hyresvärd kommer uppgifter att lämnas ut till dem i syfte att fullgöra vårt avtal med din hyresvärd. Den rättsliga grunden för vårt utlämnande är Anticimex berättigade intresse.
3.5.6 Till banker
Anticimex kan komma att lämna ut personuppgifter till din bank vid försäkringsärenden för att säkerställa att betalning sker till rätt part. Grunden för utlämnandet är Anticimex berättigade intresse och för att fullgöra en rättslig skyldighet som åligger Anticimex.
3.5.7 Till hantverkare och entreprenörer
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till hantverkare eller andra entreprenörer i samband med besiktning, bedömning eller åtgärdande av en skada. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla vårt avtal med dig samt vårt berättigade intresse att kunna erbjuda dig besiktning eller åtgärda en skada.
3.5.8 Till distributörer och leverantörer
Ibland skickas produkter och hjälpmedel ut till dig. Dina personuppgifter kan därför komma att lämnas ut till en extern leverantör som ombesörjer dessa utskick åt Anticimex. Behandlingen är nödvändig för att uppfylla det avtal vi ingått i samband med att du köpt produkter eller hjälpmedel. Om behandlingen inte görs kan det resultera i att du inte får produkter eller hjälpmedel du har beställt.
3.5.9 Till Anticimex reklamations- och skadenämnd
I de fall du valt att vända dig till Anticimex reklamations- och skadenämnd kan dina personuppgifter komma att lämnas ut till nämndens ledamöter. Nämndens ledamöter består av representanter från Villaägarna, försäkringsbolag, i vissa fall av fastighetsmäklarföretag samt sakkunniga från Anticimex AB. Grunden för utlämnandet är för att fullgöra avtalet och de rättsliga skyldigheter som åligger oss.
3.5.10 Vid lag- eller myndighetskrav
Anticimex kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter när det föreligger skyldighet enligt lag att göra detta, till exempel vid energideklarationer, vid åtgärder där ansökan om ROT-avdrag kan ske eller för hantering av kundklagomål. Denna typ av behandling är nödvändig för att uppfylla Anticimex rättsliga förpliktelser.
3.5.11 Till inkassobolag
I de fall en faktura inte betalas kan Anticimex komma att lämna ut dina uppgifter till ett inkassobolag. De uppgifter som kan komma att lämnas ut är kommunikation rörande betalning av ditt köp, identitetsuppgifter inklusive personnummer, kontaktuppgifter, köpinformation samt eventuell order- och leveransuppgift. Inkassobolaget är personuppgiftsansvarig för den personuppgiftsbehandling som sker efter utlämnandet. Behandlingen utförs med grund i Anticimex berättigade intresse att driva in betalningar för levererade tjänster och produkter.
3.5.12 Till säljare av bostäder inom ramen för dolda fel-försäkringar
Vid försäkringar som tecknas av en säljare vid försäljning av en fastighet, till exempel dolda fel-försäkring, är det säljaren av fastigheten eller bostadsrätten som är försäkringstagare, medan det i vissa fall är köparen som anmäler eventuella skador till oss som försäkringsbolag. Säljaren har i egenskap av försäkringstagare rätt att ta del av uppgifterna i försäkringsärendet. Den skadeanmälan som du som köpare gör till oss, inklusive bilagor och dina kontaktuppgifter, kan därför komma att delas med säljaren. Vår grund för denna behandling är Anticimex berättigade intresse.
3.6 Särskilt för dig som är försäkringsförmedlare
Anticimex kan komma att lämna ut de personuppgifter vi har om dig till myndigheter när det föreligger skyldighet enligt lag.
3.7 Särskilt för dig som är kursdeltagare
Personuppgifter kan komma att lämnas ut i de fall du anmält eller blivit anmäld till en kurs där diplom eller intyg ska utfärdas av en extern aktör, till exempel certifieringsorgan. Grunden för utlämnandet är att fullgöra avtalet eller att det föreligger en rättslig skyldighet för oss.
3.8 Särskilt för dig som söker anställning hos oss
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till företag som Anticimex samarbetar med, till exempel för arbetstester, i samband med rekryteringsprocessen. Utlämnandet är nödvändigt för att vidta åtgärder för att ingå ett eventuellt anställningsavtal mellan oss.
4. Hantering och säkerhet
Anticimex garanterar med beaktande av den senaste utvecklingen, genomförandekostnaderna och behandlingens art, omfattning, sammanhang och ändamål samt riskerna, av varierande sannolikhetsgrad och allvar, för fysiska personers rättigheter och friheter, att det vidtas lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säkerhetsnivå som är lämplig i förhållande till risken. Detta gäller såväl behandling som sker inom Anticimex som den behandling Anticimex har lagt ut på personuppgiftsbiträden.
Personuppgifterna lagras primärt inom EU/EES. I vissa fall, till exempel för supportändamål, kan personuppgifter komma att överföras till länder utanför EU/EES. Om så sker, sker sådan överföring i enlighet med gällande lag, det vil säga efter att vi säkerställt att passande skyddsåtgärder vidtagits. Vid överföringar som sker till länder utanför EU/EES som inte omfattas av ett beslut från EU-kommissionen om adekvat skyddsnivå har Anticimex säkerställt att EU-kommissionens standardavtalsklausuler ingåtts mellan Anticimex och mottagaren. För mer information om vidtagna skyddsåtgärder, kontakta Anticimex dataskyddsansvariga på kontaktformuläret under avsnitt 6.11.
5. Hur länge sparar Anticimex mina uppgifter?
Anticimex sparar dina uppgifter så länge som de behövs för att uppfylla det ändamål för vilket de samlades in eller så länge det finns ett legalt krav att lagra dem. När ändamålen som räknats upp ovan är uppfyllda, eller när vi inte längre måste lagra uppgifterna enligt lag, kommer de att raderas.
5.1 För dig som omfattas av en försäkring eller är kund hos oss
5.1.1 För dig som köpt en tjänst eller produkt av Anticimex
Anticimex sparar dina personuppgifter under hela tiden som du är kund hos oss, för att kunna ge dig en så bra service som möjligt. När det gått en viss tid sedan ditt senaste köp hos oss kommer dina personuppgifter att raderas. Hur lång denna period är beror på vilken produkt eller tjänst du köpt av oss.
5.1.2 Försäkring och återförsäkring
Dina personuppgifter sparas hos oss under den tid som du eller det bolag/organisation som du representerar har rätt att kräva försäkringsersättning från oss. Huvudregeln är att försäkringshandlingarna inklusive personuppgifterna sparas i 10 år från utgången av den senaste försäkringsperioden eller när krav inte längre kan framställas enligt Försäkringsavtalslagen. Dina personuppgifter kan behandlas under en längre period om det är nödvändigt för att upprätta, utöva eller försvara ett rättsligt anspråk.
5.1.3 Skadereglering
Anticimex kommer inte spara dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt. Tidpunkt för gallring av personuppgifter bedöms mot bakgrund av försäkringsavtalslagen (2005:104) och dess preskriptionsregler. Det innebär att Anticimex är förhindrade att gallra dina personuppgifter tidigare än 10 år efter att försäkringsperioden upphört eller när krav inte längre kan framställas.
5.1.4 Reklamationshantering
Har du köpt en vara eller tjänst av oss kommer vi spara uppgifter om köpet så länge du kan reklamera köpet. Det innebär att dina personuppgifter kommer att raderas när det inte längre är möjligt att framställa något rättsligt anspråk på den utförda tjänsten, den köpta varan eller levererade produkten. Reklamationstiden bestäms i lag och vilken tidpunkt för gallring som gäller beror på vilken produkt eller tjänst som reklamationen avsett.
5.1.5 Marknadsföring
I marknadsföringssyfte kommer Anticimex att behandla personuppgifter under den tid som kundförhållandet pågår och upp till ett år därefter. Du kan när som helst motsätta dig att dina personuppgifter används för detta ändamål, se avsnitt Om du inte vill ha någon marknadsföring. Du kan också, i förekommande fall, avregistrera dig från framtida digitala nyhetsbrev genom att välja ”Avregistrera dig från nyhetsbrev” längst ner i brevet.
5.1.6 Analyser samt affärs- och produktutveckling
Om personuppgifter har använts för att framställa marknads- och kundanalyser kommer uppgifterna gallras så snart ändamålet för den aktuella analysen är uppnått. Om personuppgifter använts i produkt- eller affärsutveckling avidentifieras dessa uppgifter så snart som möjligt.
5.1.7 Lag- eller myndighetskrav
Om personuppgifter använts för att uppfylla lag- eller myndighetskrav kommer dessa att behandlas så länge den aktuella lagstiftningen kräver det.
5.1.8 För dig som är kontaktperson för en leverantör eller uppdragsgivare
Dina personuppgifter sparas hos oss under tiden det kan vara aktuellt att ställa anbuds-förfrågningar, vi har ett avtal med din arbetsgivare och därefter under den tid som vi kan komma att göra krav gällande under avtalet med din arbetsgivare.
5.2 För dig som är anknuten försäkringsförmedlare
Du kan läsa mer om lagringstid i vår Integritetspolicy för anknutna försäkringsförmedlare, se länk under 1.2 ovan.
5.3 För dig som är kursdeltagare
Anticimex gallrar dina personuppgifter när ändamålet är uppfyllt, normalt sett efter genomförd utbildning, men ibland kan personuppgifterna sparas så länge det krävs för att styrka eventuella intyg. Vid certifiering sparar Anticimex dina personuppgifter så länge som det krävs för att styrka certifieringen.
5.4 För dig som söker anställning hos oss
Efter avslutat ansökningsförfarande sparas dina personuppgifter i normalfallet inte längre än i två år och enbart som bevisning om tvist uppkommer. Referenspersoner gallras efter avslutat ansökningsförfarande.
5.5 För dig som besöker ett Anticimex-kontor
De personuppgifter som samlats in genom besöksregistrering sparas i 30 dagar.
5.6 Kundnöjdhetsundersökningar
Anticimex avidentifierar personuppgifterna inom två år från undersökningens utförande.
6. Vad har jag för rättigheter?
Anticimex tar skyddet för din personliga integritet på allvar. När Anticimex behandlar dina personuppgifter har du som registrerad rätt att utöva ett antal rättigheter enligt Dataskyddsförordningen. I detta avsnitt kan du läsa om vilka rättigheter du har och hur du går tillväga för att utöva dem.
6.1 Rätt till tillgång
Du kan kostnadsfritt begära ett så kallat registerutdrag där du får reda på vilka personuppgifter Anticimex behandlar om dig. Vi besvarar dina önskemål utan onödigt dröjsmål och senast inom en månad. Om vi av någon anledning inte kan uppfylla dina önskemål återkommer vi till dig med en motivering. Framställ din begäran genom att ringa till vår kundtjänst enligt kontaktuppgifterna nedan under 6.11 eller fyll i vårt webbformulär Beställa registerutdrag.
6.2 Rätt till rättelse
Om upplysningarna vi har om dig är felaktiga, icke uppdaterade eller ofullständiga har du, utan kostnad, rätt att rätta eller komplettera dem. Om vi delar din uppfattning om att uppgifterna behöver rättas kommer vi vidta skäliga åtgärder för att rätta uppgifterna och meddela dig. När dina personuppgifter rättats, kommer vi även i tillämpliga fall att underrätta de som vi har lämnat ut dina personuppgifter till om att rättelsen har ägt rum. För att rätta eller komplettera dina personuppgifter hos Anticimex är det enklast att ringa till vår kundtjänst men du är även välkommen att använda någon av de andra kontaktvägarna som anges nedan under 6.11.
6.3 Rätt till radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade, till exempel om du återkallar ditt samtycke till att personuppgifterna behandlas eller om du motsätter dig att uppgifterna används för direktmarknadsföring. Du har också rätt att begära att uppgifterna raderas om de behandlas olagligt eller om Anticimex inte behöver dem för att uppfylla ändamålen som de samlades in för. Detsamma gäller om behandlingen är baserad på Anticimex berättigade intresse och ditt intresse av att uppgifterna raderas väger tyngre.
Motsatsvis gäller rättigheten inte om uppgifterna fortfarande behövs för de ändamål som de samlades in för eller om Anticimex är skyldiga enligt lag att fortsatt bevara uppgifterna. Detta innebär exempelvis att vi inte kan radera dina personuppgifter om du har en försäkring hos oss och det fortfarande finns möjlighet att göra försäkringsanspråk. Vill du utöva din r ätt till radering, framställ din begäran genom att ringa till vår kundtjänst enligt kontaktuppgifterna nedan under 6.11 eller fyll i vårt webbformulär Rätt till radering.
6.4 Rätt till invändning
Du har rätt att invända mot att Anticimex behandlar dina personuppgifter med stöd av Anticimex berättigade intresse. Invänder du mot en behandling innebär det att Anticimex inte längre kommer att behandla dina uppgifter för det angivna ändamålet, så länge vi inte kan visa att våra intressen av att genomföra behandlingen väger tyngre. Om vi anser att behandling ändå ska ske, kommer vi att återkomma till dig med en motivering. Om personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring, inbegripet profilering i marknadsföringssyfte, har du alltid rätt att invända mot behandlingen. Vill du göra en invändning behöver du specificera vilken behandling du invänder mot. För att invända mot en behandling är det enklast att ringa till vår kundtjänst men du är även välkommen att använda någon av de andra kontaktvägarna som anges nedan under 6.11.
6.5 Rätt till begränsning
Du har rätt att begära begränsning av behandling av dina personuppgifter. Med begränsning menas att uppgifterna markeras så att de i framtiden endast får behandlas för vissa avgränsade syften. Rätten till begränsning gäller till exempel när du har gjort en begäran om rättelse av dina personuppgifter och vill att behandlingen av uppgifterna begränsas under tiden vi utreder uppgifternas korrekthet. Om vi begränsat behandlingen av dina personuppgifter och begränsningen ska upphöra kommer du få besked om detta innan så sker. För att utöva rätten till begränsning är det enklast att ringa till vår kundtjänst men du är även välkommen att använda någon av de andra kontaktvägarna som anges nedan under 6.11.
6.6 Rätt till dataportabilitet
Du har i vissa fall rätt att få ut och på annat håll använda personuppgifter som du själv har lämnat till oss. De personuppgifter som det rör är personuppgifter du själv lämnat till oss, som rör dig och där du har lämnat ditt samtycke till personuppgiftsbehandlingen eller om behandlingen behövs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänster till dig enligt det avtal du har ingått med oss. Däremot har du inte rätt att flytta dina uppgifter om vi behandlar dessa på någon annan grund, till exempel Anticimex berättigade intresse eller skyldighet enligt lag. För att utöva rätten till dataportabilitet är det enklast att ringa till vår kundtjänst men du är även välkommen att använda någon av de andra kontaktvägarna som anges nedan under 6.11.
6.7 Om du inte vill ha någon marknadsföring
Du kan när som helst höra av dig till oss om du inte vill att vi kontaktar dig för marknadsföring av våra produkter eller tjänster (till exempel via post, e-post och sms). Ring oss på 075-245 10 00 eller skriv till kundservice@anticimex.se. Du kan också välja att avregistrera dig från framtida digitala nyhetsbrev genom att välja ”Avregistrera dig från nyhetsbrev” längst ner i brevet.
6.8 Om du vill göra gällande dina rättigheter
Kontakta Anticimex på nedan angivna kontaktuppgifter för att framställa din begäran om att utöva dina rättigheter. I det fall Anticimex behöver ytterligare information från dig för att kunna bekräfta din identitet kommer vi att kontakta dig och be dig inkomma med den information som saknas för att vi ska kunna hantera din begäran.
Anticimex hantering av dina rättighetsärenden är för dig i regel kostnadsfri. I händelse av repetitiv eller på annat sätt orimlig begäran om registerutdrag förbehåller vi oss dock rätten att ta ut en administrativ kostnad. Om ett utdrag medför en kostnad för dig kommer du att meddelas detta innan utdraget görs. Du har i detta fall möjlighet att välja att återkalla din begäran eller att acceptera kostnaden.
Din begäran om att göra gällande dina rättigheter kommer att dokumenteras i syfte att uppfylla rättsliga skyldigheter och försvara rättsliga intressen. Personuppgifter i rättighetsärenden raderas så snart som möjligt i förhållande till angivna ändamål men kan sparas i upp till fem år, beroende på vilken rättighet som utövats.
6.9 Hur kommer vi att besvara din begäran?
Vi kommer att bekräfta mottagandet av din begäran så snart som möjligt. Vi kommer därefter utan oskäligt dröjsmål behandla den och återkomma till dig, senast inom 30 dagar. Om vi inte kan gå din begäran till mötes kommer vi motivera detta och informera dig om hur du kan gå vidare i det fall du inte är nöjd.
6.10 Reglerna för personuppgiftsbehandling
Anticimex integritetspolicy är framtagen utifrån reglerna i dataskyddsförordningen. Du kan läsa mer om reglerna för personuppgiftsbehandling på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida, www.imy.se. Har du synpunkter på hur Anticimex behandlar dina personuppgifter kan du kontakta oss enligt nedan. Anser du att Anticimex agerat i strid mot reglerna i dataskyddsförordningen kan du utöva din rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
6.11 Kontaktuppgifter
Om du vill utöva dina rättigheter enligt GDPR eller lämna ett klagomål på vår hantering av dina uppgifter är du välkommen att ringa till vår kundtjänst för att registrera ditt ärende. Du kan även vända dig till Kundtjänst om du vill veta mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.
Kundtjänst 075 - 245 10 00
Om du vill begära registerutdrag eller utöva din rätt till radering kan du även använda våra webbformulär för att registrera din begäran.
Vill du kommunicera med oss per post kan du adressera brevet till:
Anticimex
Att: Dataskydd
Box 470 25
100 74 Stockholm
Vill du vända dig direkt till dataskyddsansvariga på Anticimex kan du använda detta kontaktformulär.
6.12 Dataskyddsombud
Anticimex Försäkringar AB har ett Dataskyddsombud som har till uppgift att oberoende övervaka försäkringsbolagets hantering av dina personuppgifter och dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen. Kontakta Dataskyddsombudet om du vill veta mer om dina rättigheter eller vad som gäller enligt GDPR på gdpr@anticimexforsakringar.se. Du kan även ringa 08 -517 633 00 under vardagar mellan klockan 08:00-16:00 för att kopplas till Dataskyddsombudet på telefon.
6.13 Uppdateringar av policy
Anticimex förbehåller sig rätten att granska, revidera och uppdatera denna Integritetspolicy vid behov. Vi ber dig därför regelbundet återkomma till denna sida för uppdateringar. Vid större ändringar eller när vi gör omfattande språkliga eller redaktionella förändringar kommer du få tydlig information om vad det innebär för dig. Du kan alltid hitta den senaste och gällande versionen här.